Успех! Космическият апарат DART удари астероида Диморфос
28.09.2022 17:18
Защото в ранните часове на 27 септември космическият апарат DART успя да се удари в астероида Диморфос точно както беше планирано. Целта на мисията е да се провери дали и доколко орбитата на астероид може да бъде променена чрез сблъсък. Анализът на данните предстои, но вече имаме вълнуващи кадри!
Последната пълна снимка от камерата на DART преди сблъсъка с астероида Диморфос е заснета на височина от 12 км. Източник: NASA/Johns Hopkins APL
През нощта на 27 септември българско време се случи едно от най-значимите събития в областта на космическите мисии, насочени към бъдещото устойчиво оцеляване на Земята и човечеството. Причината е, че мисията DART, за която наскоро ви разказахме, успешно сблъска космическия си апарат с астероида Диморфос. Вече имаме вълнуващи кадри от секундите преди сблъсъка и минутите след него. В момента на учените все още им предстои да анализират всички данни, за да проверят доколко орбитата на астероида е променена в резултат на сблъсъка. Предстоят и наблюдения с множество наземни и космически телескопи, като телескопа „Джеймс Уеб“ например. Около астероида се намира и наноспътникът LICIACube, който също е част от мисията и вече изпрати първите си снимки, направени само няколко минути след сблъсъка.

Астероидът Диморфос обикаля в орбита около по-големия си събрат Дидимос. Напомняме, че орбита е пътят, който изминава даден обект в Космоса около друго тяло под влияние на гравитацията. Диморфос не е опасен за Земята, макар че се намира сравнително близо до нас – на около 11 милиона километра по време на сблъсъка, или около 28 пъти разстоянието между Земята и Луната. Но ако орбитата на даден астероид пресича Земята, този астероид е потенциално опасен и удар с него би могъл да доведе до катастрофални последици за живота и за нашата цивилизация. Една от предложените идеи за справяне при такава ситуация е орбитата на подобен астероид да бъде отклонена чрез удар с друго тяло. Затова американската космическа агенция НАСА, в партньорство с Европейската, Италианската и Японската космическа агенция, разработи мисията DART.

Поради високата скорост на удара – от над 6 километра в секунда, или повече от 22 000 километра в час, самият сблъсък на DART е извършен без директен контрол в реално време от Земята. Вместо това е използван специален софтуер, който коригира курса. Затова целият екип на мисията беше много развълнуван от успешния сблъсък с астероида. Освен предстоящите анализи и наблюдения в края на 2024 г. е планирано изстрелването и на нова мисия. Космическият апарат „Хера“ на Европейската космическа агенция цели да посети системата на астероидите Дидимос и Диморфос и да изследва на място резултата от сблъсъка. Това е поредната стъпка към осигуряване на космическа защита на Земята от потенциално опасни астероиди. Браво, DART!
Защо учените искат да ударят астероид с космически апарат?
Какво можем да научим от сблъсъците на космически апарати с космически обекти?
от ПаулаС на 16.04.2023 02:05

от какво са изградени, възможно ли е да променят пътя си.

от Мира_ на 19.02.2023 22:08

Много наща които може да се научат

Какво е суперлуна? Какво е суперлуна?
Пристигнаха първите снимки от телескопа „Джеймс Уеб“! Пристигнаха първите снимки от телескопа „Джеймс Уеб“!
Туристи в Космоса Туристи в Космоса
Хайде на пътешествие под земята! Хайде на пътешествие под земята!
Виж в събота: Софийски фестивал на науката Виж в събота: Софийски фестивал на науката
Ех, тези пингвини! Дрямка за 4 секунди Ех, тези пингвини! Дрямка за 4 секунди
Искате ли да си имате скелет на динозавър вкъщи? Искате ли да си имате скелет на динозавър вкъщи?
Пчелите изчезват и това не е добра новина Пчелите изчезват и това не е добра новина
Ще има вятър и облаци, но дъжд няма да има Ще има вятър и облаци, но дъжд няма да има
Каква е съдбата на малките мечета, открити в Родопите? Каква е съдбата на малките мечета, открити в Родопите?