Космосът: новото място за бизнес
27.05.2024 01:00
Освен цел на водещи научни изследвания Космосът е и новото място за изключително успешни и печеливши бизнес идеи.
Космическите спътници около Земята предоставят телекомуникационни услуги до всяко кътче на планетата. Източник: rottenman/123RF Stock Photo
Представи си, че участваш в благотворителен базар на рисунки, които ти и твоите приятели сте нарисували. Във всяка рисунка сте вложили внимание, отделили сте труд и време. Хората много харесват творчеството ви и бързат да си купят рисунки, за да украсят стените си.

На икономически език вашата рисунка е "актив" – вещ, която ви носи полза, която притежавате или използвате и която може да продадете срещу пари. Взети заедно, всички продажби на дадени стоки (например на рисунки) показва интереса на обществото към тях. Това означава, че ако нещо е изключително интересно и печелившо оценката за пазара му ще се  увеличава много бързо.

Е, Космосът е точно това! Според редица анализи за 2023 г. космическата индустрия е оценена на повече от 500 милиарда долара. Това са изключително много пари – над 900 милиарда лева, което пък е числото 900 с цели девет нули. Или ако го представим по-друг начин: това е пет пъти повече от паричната стойност на всички стоки и услуги, произведени в България през 2023 г. А в близките седем години се очаква космическата индустрия да носи двойно повече печалба, отколкото сега! Това е изключително впечатляващо. И подчертава острата нужда България да се включи активно в космическия бизнес.

Сигурно вече се чудиш обаче какъв е този космически бизнес? Повече хора вероятно веднага се сещат за космически туризъм – възможността човек да се издигне с космически кораб на височина от над 100 километра, където започва Космосът. Да усети, макар и за няколко минути, условията на микрогравитация.  И да види невероятни гледки на нашата планета. Макар космическият туризъм да е изключително привлекателна идея, той все още е достъпен само за малцина платежоспособни клиенти. Затова и оценката за пазара на тези услуги е под 1 милиард долара в момента. Разбира се, с напредъка на космическите технологии тук се очаква бурно развитие.

Космическите спътници в нашето ежедневие

Областите, в които космическата индустрия е изключително важна и печеливша, са други. Това са услугите, предоставяни с помощта на множеството изкуствени спътници около Земята. Такава услуга е например спътниковата навигация. С тях например вие, вашите родители и приятели можете лесно и бързо да намерите пътя до дадено място и да получавате упътвания в реално време, докато се придвижвате натам. Други спътници предоставят интернет, телефонни и телевизионни услуги. Днес почти няма кътче на планетата, където да няма достъп до интернет – дори на Антарктида можете да се включите в глобалната мрежа. Изстрелването и поддръжката на цялата мрежа от спътници, разбира се, изисква големи вложения. Те обаче се изплащат многократно. Компаниите печелят, тъй като много хора впоследствие използват предоставените от Космоса услуги.

Български компании в Космоса

Разбира се, освен да имате спътници, които предават нужните данни, е важно да имате центрове и софтуер за обработка на информацията, която идва от Космоса. Както и да можете да изпращате информация от Земята до спътниците. Всичко това води до множество допълнителни бизнеси, които се раждат и развиват. В момента например има българска компания, „ЕндуроСат“, която е световен лидер в производството на наноспътници. Друга компания, "Варда Спейс", съосновател на която също е българин, смята да произвежда лекарства в Космоса. Американската "Аксиом Спейс" работи по първата частна космическа станция в света. Изобщо - учени и предприемачи от цял свят работят заедно, за да предоставят възможност на всеки гражданин да се радва на ползите от космическите технологии и индустрия. Ето това е т.нар. демократизиране на Космоса – Космос, достъпен за всеки. Защото Космосът, освен цел на вечно вдъхновение и на научни изследвания, които търсят отговори за тайните на Вселената, е изключително добра възможност за инвестиция в нови технологии и идеи, които правят живота на всички ни по-добър, по-удобен и по-сигурен.
Коя българска компания е водещ производител на наноспътници?
Опишете Ваша идея за космически бизнес?
от Rainbow Rinchenia на 29.05.2024 14:54

Безплатни полети за домашни любимци

от danielmr на 29.05.2024 07:55

Фотографски услуги.

от nava на 29.05.2024 07:35

Нямам такава.

от Изабел на 27.05.2024 19:01

Разходки до Луната.

от Ivaila_karaivanova на 27.05.2024 16:37

Моята идея за космически бизнес е да мога с космически кораби да изпращам туристите в космоса.

Туристи в Космоса Туристи в Космоса
Как изглежда бъдещето? Как изглежда бъдещето?
Как децата говорят без думи? Как децата говорят без думи?
Студено сутрин, топло по обед. Обличай се на пластове Студено сутрин, топло по обед. Обличай се на пластове
Влизането с обувки вкъщи може да ни разболее Влизането с обувки вкъщи може да ни разболее
Кой открива потънали кораби в Черно море? Кой открива потънали кораби в Черно море?
Частично слънчево затъмнение на 25 октомври Частично слънчево затъмнение на 25 октомври
От изток сякаш идва есента От изток сякаш идва есента
В Източна България слънце, в Западна – дъжд В Източна България слънце, в Западна – дъжд
Нарушено внимание и свръхактивност: Какво е ADHD? Нарушено внимание и свръхактивност: Какво е ADHD?